Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Josef Šedlbauer/Změna - Šance vyhnout se vyděračskému monopolu

Josef Šedlbauer

Změna

  • 30. 08. 2017 11:39
  • Zastupitelstvo

Sdílet článek

Rozhodnutí o odkupu ČSAD Liberec a zřízení vnitřního dopravce bude jedním z těch, které Liberecký kraj podstatně a dlouhodobě ovlivní. Ne navenek, autobusy budou jezdit v každém případě. Hraje se ale o to, zda peníze na dopravní obslužnost, což

Rozhodnutí o odkupu ČSAD Liberec a zřízení vnitřního dopravce bude jedním z těch, které Liberecký kraj podstatně a dlouhodobě ovlivní. Ne navenek, autobusy budou jezdit v každém případě. Hraje se ale o to, zda peníze na dopravní obslužnost, což je největší položka krajského rozpočtu, bude mít pod kontrolou kraj, nebo soukromá společnost.

Společnost BusLine se letos na jaře dostala na dosah monopolu v autobusové dopravě. Zřízení vlastní dopravní firmy je teď pro kraj asi poslední šancí, jak tomu zabránit. Kritizovali jsme kroky, které v dopravních zakázkách vedení kraje dělalo v posledních letech. Teď už je jasné, že oprávněně. Odkup jedné firmy a zřízení vnitřního dopravce ovšem podporujeme. Dobrou zprávou je, že se vedení kraje nebo aspoň jeho část, dokázala.

Už víme, k čemu vede monopolní postavení jednoho dopravce. Aktuálně jezdí společnost BusLine pro kraj za 34,77 Kč, ČSAD Liberec za 26,80 Kč a ČSAD Česká Lípa za 30,99 Kč. Kdyby BusLine jezdil za cenu ČSAD Liberec, kraj by ušetřil kolem 45 milionů korun za rok. Takový rozdíl v cenách je nezdůvodnitelný.

BusLine tvrdí, že majetkový vstup Libereckého kraje do soukromé firmy má být veřejnou zakázkou. Nikdo ale nemá představu, jak takovou zakázku smysluplně sestavit, a není také známo, že by nějaký veřejný zadavatel postupoval při nákupu obchodního podílu podle zákona o veřejných zakázkách. Naopak existují protipříklady, kdy jsou akcie odkupovány přímo, jako v případě odkupu akcií SČVaK Severočeskou vodárenskou společností od Veolie.

Podstatné je postupovat otevřeně a hledat co nejvýhodnější řešení pro Liberecký kraj. Převzetí ČSAD Liberec a jeho převedení na vnitřního dopravce není cílem, je to jen možnost ke zlepšení budoucí pozice kraje při objednávání a zajišťování autobusové dopravy. Může se toho samozřejmě ještě hodně pokazit. Teď je ale potřeba udělat první a nezbytný krok,“ dodává Jaromír Baxa.

Menšinový podíl v ČSAD má i město Liberec, zhruba 7 %. Vstup kraje vítáme, vznikne tak další dopravce v plně veřejném vlastnictví. To otevírá prostor i pro budoucí spolupráci mezi DPMLJ a ČSAD například v oblasti společných nákupů a s tím spojených úspor,“ říká náměstek libereckého primátora Jan Korytář.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky